Amikor két ellentétes kultúrájú, környezetben élő, általam nagyon szeretett emberek egy váratlan esemény miatt hirtelen gyűlőlni kezdik egymást, akkor...akkor nem működik a "szeretem, mert te is szereted" egyszerű képlete.
Ilyenkor szoktam elfordulni, ha már nincs elég meggyőző erőm a békére, a szeretetre.
Ilyenkor előveszem az emlékeimet, olvasmányaimat, verseket, festményeket, a legkedvesebb zenéimet, hogy megmentsenek engem, hogy megtartsanak engem az emberi jóságba vetett hitemben.
Így "lázadok" a magam egyszerű módján az elvakult indulatok ellen.
"Van abban valami megrázóan tragikus momentum, hogy amikor az emberre rászakad a régen várt szabadság, hirtelen nem tud vele mit kezdeni. Azzal, hogy most minden lehet. Eddig rejtve lehetett csak közölni a mondanivalót, a legfontosabbat, a szabadságvágyat, az elnyomó rendszerrel való szembeszegülést egy olyan nemzet irodalmában, ahol a szabadság mindig egyet jelentett a szerelem metaforájával."
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/343
"...s azt merik mondani, sziveinket éled:
hogy szabadok vagyunk, azt merik mondani,
árva, némaságtól-szenesedő torkú
madarak előtt: előttünk, akik ismerjük sóhajait
a börtönt-próbáló eszmék tüzein tisztuló létnek,
ismerjük kiskorunktól a faluvégeken üldögélő
virág-szakállas öregemberek: a temetők meséit
e hamuban-járkáló országot béklyóba-nyomoritó
foglárról, tudjuk: rácsokká fonodnak a rosszul formált
szavak, s fogaink gyöngy-sövényeit
a kulcsok vitézei kirugdalják, ha rosszul szólunk,
sáros cipőink alatt nyöszörög a harmat, nincs vége
az útnak: nincs vége a bajnak..." / Bari Károly: Szabadság! /
"...Gödöllőn az irodalmi esten nem azt mondta, hogy Magyarországon ma a cigányokkal szemben fasiszta módszereket alkalmaznak, csupán egy konkrét személyre és esetre értette a fasiszta módszert /egy salgótarjáni orvos - az ő megfogalmazása szerint - erőszakkal infecundint szedet a cigányasszonyokkal/. Egyéb negativ tapasztalatok is késztették őt az erős kifejezés használatára. Elmondott egy esetet, mely szerint egy vidéki tanácselnök azt mondta neki: "A cigányokkal csak egy baj van, hogy megszületnek."
"...Elsősorban Szabadság ! c. versét, illetve annak iró-olvasó találkozón történt felolvasását kifogásoltuk. Szigorúan figyelmeztettük Barit és kijelentettük, hogy ennek a versnek a megitélése már nem irodalmi kérdés.
"...Bari a kifogásolt vers értelmezését nem fogadta el; szerinte a dátum /1972. március 15./ merő véletlen; a vers nem általános-politikai jelentésü, hanem a cigányok igazi szabadságát igényli; ihletője a minisztériumi feljegyzésben emlitett, cigányokkal szemben tapasztalt igazságtalanság.
Ezt az érvelést természetesen nem fogadtuk el. Közöltük Barival, hogy
- romániai utazása nem valósulhat meg;
- kimarad a nemzetközi VIT-kiadványból;
- iró-olvasó találkozókon nem vehet részt.
Figyelmeztettük, ha bármi hasonló eset ismétlődne, saját maga fogja megakadályozni a Szinmüvészeti Főiskolára kerülését is.
/ Feljegyzés a Bari Károllyal folytatott beszélgetésről/
Forrás: http://www.ketezer.hu/menu4/2006_04/standeisky.html

Örökké szerelemben
Vérem riadalmának énekeibe
bújtattalak, az írigység halálsápadt, sisakos
harcosai elől, akik sötét szemük
barlangjaiban őrzik a gyilkos kést,
az öröm virágait elpusztító átkot,
amelytől az arcod tájain táncoló
piros sugaras boldogság emlékké halványodna,
s üldögél szomorúan a sírás
falai alatt, nem akarom, hogy
tűzben-vonagló éjszakáinkat megkoronázza
fekete töviseivel a bánat,
világraszültek bennünket, kötelező élnünk,
örökké szerelemben, örök átkok homályától
vérem riadalmának énekeibe bújtattalak
/Bari Károly/